onsdag 2 mars 2011

Tryck 1:a - tryck 4:a och fyrkant.........

 ...snacka om fyrkantigt system.....

Jag läser i bladet att Försäkringskassan skall dra in alla sina servicekontor och säga upp cirka 1000 personer. Det är enda sättet  att spara 300 miljoner.

Så nu skall allmänheten hålla kontakt via "service-telefon" och datorer.
Man undrar ju varför det heter service-telefon???
"Tryck 1, gäller det något annat : tryck 4:a ,  om du har några frågor: ställ dem någon annanstans - vi har nämligen inga svar....".
Nä, man kan bli tokig för mindre.....

Vattenfall rev ner vår telefonledning i höstas och då försökte jag kommunicera med Telia via en sk. service-telefon. Och jag lovar er- hade jag kunnat ringa ett telefonnummer och hamnat hos en "människa" istället för en mekanisk röst - så hade vi löst problemet med 1 samtal på 3 minuter.
Nu höll vi på att trycka 1:or och 5:or + skickade email i flera veckor innan den telefonen fungerade igen.PUH!!!!!!

När det gäller Försäkringskassan tycker jag det är helt oacceptabelt - man måste kunna få personlig service - det får man ju på ett privat försäkringsbolag och det borde vara kravet på en allmän försäkring som finansieras via skattemedel!!

Ibland är jag glad att min pappa inte är i livet längre: Han som var med och startade de allmänna sjukkassorna på 1930-talet. En sjukkassa som skulle stötta vid sjukdom och som har sitt ursprung ur fackföreningsrörelsen.
Det blev sedan en allmän sjukkassa och så småningom Försäkringskassan , som man nu på senare år monterar ner bit för bit: Man får ingen sjukpenning trots att man är arbetsoförmögen, man kommer aldrig fram på telefonen till myndigheten, man får vänta i månader på sin föräldrapenning...osv,osv......
Och nu skall man inte kunna få personlig service längre.........
Stackars lilla pappa, du måste vända dig i graven.....

Men jag har en lösning:
Spika igen dörren på Försäkringskassan och låt privata försäkringsbolag ta över.
Dom vet vad service är!!!

Så tycker "arga tanten"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar