torsdag 10 mars 2011

Merenque-musik

Idag har jag spelat merenque-musik på gymmet i Torestorp. Jag försökte förklara vad jag gör ( försöker göra) när jag utövar zumba i Göteborg.
Musiken är vild och medryckande och skall spelas högt.

Men jag har inte alltid uppskattat merenque-musik.
Våren 2002 var vi i Dominikanska Republiken.
De första dagarna var ljuvligt avkopplande. Jag minns särskilt en kolibri som sög nektar i en vacker blomma i ett träd intill vår balkong. Magiskt!

Efter dessa ljuvliga dagar inföll påskhelgen. Och då bröt helvetet lös!
Lokalbefolkningen invaderade hotellet. Stadsbor som skulle fira påsk i strandmiljö. Barnrika familjer.
Redan första dagen på stranden blev det stökigt. Barn överallt, mammor som sprang runt och försökte hålla reda på dem. Pappor med en flaska rom i ena handen och en "bergsprängare" under andra armen och HÖG merenque-musik. De roade sig med att ha tävlingar om vem som kunde kasta råa ägg längst....under stoj och glam och merenque-musik....vojne,vojne........hela stranden såg ut som en nyss påbörjad omelett....

Hela nätterna spelades det merenqeu............Vi var helt utmattade av att aldrig få sova.........

DÅ uppskattade vi inte den musiken...........men nu några år sedan så väcker det minnen till liv........

Och man skall ju ta seden dit man kommer.
Jag förstår utlänningar som råkar hamna på en svensk campingplats en midsommarafton. Det måste vara samma känsla av förvåning och uppgivenhet över dårskapen.......och det primitiva beteendet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar