torsdag 31 mars 2011

Så har vi aldrig gjort..........

Att förändra gamla strukturer och företeelser - det är inte lätt.
Det märker man när man är nyinflyttad i en liten by.

Det finns strukturer och band och oskrivna lagar som man hela tiden , helt ovetande , överskrider OM man vill engagera sig i föreningslivet och bygdens utveckling.

Det är ju så här: Torestorp i mitt hjärta.......jag älskar den här platsen på jorden. Jag gillar naturen, sjöarna, jag gillar människorna....och jag vill gärna vara en del av Torestorp och engagera mig.Jag kan inte "bara" bo här..... men det kanske är det jag borde göra "bara  bo här" och  låta andra ställa och styra............

För det frestar på att engagera sig och försöka förändra och utveckla....

Det värsta jag vet är dessa två uttryck: " Så har vi aldrig gjort" och " Så har vi alltid gjort".

Och en sak kan man vara säker på - hur man än gör - så blir det fel.
Men om man inget gör - då kan ju ingen klaga........

Det är nog väldigt bekvämt......

3 kommentarer:

  1. Kan inte annat än instämma.
    Ändå är jag född och uppvuxen i Torestorp.
    Men jag var borta från byn i lite mer än 10 år och råkade av en slump komma tillbaka och trodde jag kunde förändra en del...
    Jag har kämpat på, men känner att jag ska lägga mer tid och energi på mig själv än på föreningsliv.
    Det passar mig betydligt bättre :))
    Mvh Cecilia, Älekulla

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar!
    Jo, det känns ganska tröstlöst ibland.......Man tycker allmänt att det är bra med "nytt blod" och att någon engagerar sig....men allt skall ändå vara som det alltid varit och "fan" ta dig om du sticker ut hakan........
    Just nu kämpar jag på i PRO............vi får se hur det slutar........

    SvaraRadera
  3. Jodå... vi som flyttat in. Jag tycker vi gör nåt ändå. Då har vi gjort nåt.
    Jag är ju i ett ganska traditionellt sammanhang här, och det har en långsam förändring. I just fallet med kyrkan där jag är har vi ju en del oundgängliga trådar bakåt, men uttrycket och formerna kan och ska absolut vara föränderliga. Så vad jag än gör, så tycks det nog. Ibland ger jag uttryck jag tokvisionerna (som ju i och för sig är görbra :)), och får "så har vi aldrig gjort" x 1000, och ibland gör jag precis som för 100 år sedan. Det är en rätt bra kombo. Men det är klart, långsamt går det nog. Men ett steg är ett steg i en riktning.

    SvaraRadera