fredag 7 januari 2011

Stöd föreningslivet - handla rätt!!

När du handlar dagligvaror tänker du då på vilken policy din butik har?
Nähä....kunde just tro det......

Det gjorde inte jag heller  fram till  augusti 2010.
Då hände följande:
Jag är aktiv i byalaget i Torestorp och 21 augusti 2010 skulle vi anordna en "Torestorpsdag" med massor av jippon i byn, poängpromenad, lotterier osv....
Eftersom jag i över 10 år varit trogen kund på Willys i Skene, gick jag in där till chefen och frågade om han kunde bidraga med något till ett lotteri. Döm om min förvåning när han sa ."Nej", det kan jag inte".
-"Skojar du?" sa jag "Något måste du väl kunna bidraga med?"
Men se det kunde han verkligen inte.....
"Nähä" sa jag. " Då måste jag verkligen överväga om jag kan fortsätta vara kund här".

Lagom uppretad gick jag hem och tog fram Willys affärsidé på nätet; och mycket riktigt: " vi har som policy att inte sponsra, eftersom vi skall  erbjuda  Sveriges billigast matkasse, finns det inget utrymme för det."
Punkt , slut !!!!
Tro på det den som vill......att det inte finns utrymme att lämna ett bidrag till lokala föreningar när dom  skall ha ett lotteri eller en julfest..............Jag pratar inte om 100.000-tals kronor...jag pratar om 50 eller 100-lappar....

För mig var det inget svårt beslut: Jag har inte satt min fot på Willys sedan dess.
Och tänker inte göra det heller om dom inte ändrar sin policy!

Många handlar inte på Lidl sedan det blev kännt hur usel personalpolitik dom har.
Jag tycker det är lika naturligt att bojkotta Willys när dom har den inställningen till föreningslivet.

Vad vore Sverige utan sina föreningar?
Vad vore föreningarna utan sina sponsorer?
Ingenting!
Och vad är en butik utan sina kunder?
Ingenting!

Så alla ni som är aktiva i olika föreningar: allt från barnens lekgrupp till PRO och alla ni med egna barn och barnbarn som deltar i olika föreningsverksamheter : tänk efter var ni lägger en stor del av er inkomst !
I en butikskedja som  mer ser till eget vinstintresse än att stötta föreningslivet??

Bojkotta Willys!!!

Har man genom åren jobbat mycket ideellt med föreningsliv så är man beredd att betala 50 eller 100 kronor mer i månaden för maten på ICA eller Coop. Att man dessutom får bättre kvalité är ju bara bonus.

Länge leve valfriheten!

1 kommentar: