söndag 2 januari 2011

Ett brev betyder så mycket.......

Vi bor på landet........
Det innebär att vi har lantbrevbärning och att vi har långt till postlådan.
Vi försökte få postlådan flyttad närmare huset men se det gick inte enligt postmästaren i Kinna.......trots att brevbäraren kör förbi....."Här löser vi inga problem - här skapar vi dom"......blev svaret...ungefär.....

Eftersom vi ligger i slutet av brevbärarens postrunda får vi posten c:a kl 14.30 på dagarna......Det gör ju att vissa lata dagar orkar jag inte hämta posten utan tar den med morgontidningen dagen efter....Och vissa lata, kalla, mörka dagar orkar jag inte hämta morgontidningen heller......så egentligen kan vi nog slopa brevlådan helt......
Att jag inte tänkt på det tidigare......

På tal om postgång; Vi var på Bali, Indonesien ett par veckor i november. En härlig ö med vacker natur och spännande kultur.
För att förmedla våra positiva känslor skickade vi vykort till barn och vänner.....
Vi bodde 4* och chickt och lämnade vykorten i receptionens brevlåda 10 november....
21 november var vi hemma i mörka , kalla Sverige igen och vi har med jämna mellanrum frågat våra barn om dom fått vykort från Bali. Nej, det har dom inte.

Nähä....när veckorna gick och inga vykort kommit fram så konstaterade maken och jag att det nog var så här: Bali var ju så fattigt så det var nog någon som ångat av frimärkena för att sälja dem igen...och någon annan raderade texten på korten för att sälja dem igen......OK! Då hade vi ju bidragit lite till U-landshjälpen....

Dagen innan nyårsafton ringde en väninna : "Tack för vykortet....Du skrev på julkortet att ni varit på Bali, nu när kortet kom trodde vi ni åkt dit igen...."
På Nyårsafton ringde nästa väninna och skrattade glatt och sa ungefär samma sak.....

Säga vad man vill om långsam postgång....men det gav i alla fall tillfälle till glada skratt och lite extra kommunikation vänner emellan....Och det var väl bra!

På tal om något helt annat:
Läste i dagens GP ( på nätet...har INTE orkat gå till postlådan denna kalla, mörka morgon...hm...) Ett kommunalråd i Uppsala föreslår en "tjockis-skatt" Dvs överviktiga personer skall betala extra skatt.
Så nu skall jag inte bara betala straffskatt för att jag är pensionär, nu skall jag betala ännu mer skatt för att jag väger för mycket........vojne,vojne....snart blir det väl skottpengar på sådana som mig....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar