torsdag 6 januari 2011

Föreningsliv

Jag är uppväxt på Hisingen i Göteborg.
En stor del av min barndom har jag tillbringat på Wartas fotbollsplan vid Sälöfjordsgatan. Min pappa , Alf Napoleon Jönsson, var en av dem som var med och startade upp IF Warta fotboll år 1929.
Min pappa var kassör under många år .Han har sett hur bl.a Glenn Hyssén  utvecklades och blev något riktigt stort....
Alla stora stjärnor , som tex.  Zlatan, har ju börjat någon gång någonstans; i ett ungdomslag för att sedan utvecklas och utvecklas......Utan den där tränaren, för just det knattelaget. hade dom inte blivit de stjärnor dom sedan blev..........

Mitt liv har präglats mycket av föreningsliv...Jag var väldigt aktiv i Nols IK när mina barn spelade fotboll och handboll....jag var kassör, jag blev ordförande......
Jag spelade själv damfotboll på tidigt 70-tal. Ordföranden i klubben avgick  för han tyckte inte att fruntimmer skulle hålla på med  sådant. Det var något för karlar och inte fruntimmer!
- Frid över hans minne!!!

Nu, när mina barn är vuxna, och själva aktiva föreningsmänniskor, är jag bl.a aktiv i byalaget i Torestorp  och i en annan grupp som jobbar med samverkan för alla föreningar i Torestorp - TUFF- Torestorps Utveckling För Framtiden......

Jag följer också med stort intresse hur det går för IFK Kungälv bandy, eftersom två av mina barnbarn spelar i ungdomslag där. Andreas, 16 år är riktigt duktig och har debuterar i A-laget.....Adam 13 år spelar i " Pojkar 15 år" och är också duktig.
Just idag har A-laget spelat mot Villa Lidköping och förlorat med 6-5 .
( 5-1 i halvlek). Taskigt!

Och vart vill jag nu komma med dessa "tankar för dagen"??

Jo, att föreningsliv är en stor del av den svenska kulturen, väldigt många människor lägger mycket av sin fritid för att hålla , inte minst, ungdomsidrotten igång. Vardagshjältar - utan deras engagemang hade idrottsrörelsen varit utdöd för länge sedan.....

Att vara "föreningsmänniska" är något vi är (det sitter nog i generna)  -  en del av oss - och det ger oss så mycket. Man känner att man kan bidraga med sin tid, sin klokskap, sin kreativitet för att få verksamheter att fungera och utvecklas.....Det kräver en del , men det ger också mycket tillbaka.....

Och det jag egentligen vill komma fram till med detta inlägg........det kommer jag att skriva om imorgon!!
Så håll ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar