torsdag 13 januari 2011

Det är synd att inte klaga.........

Idag har det varit en grå, disig och kall dag........

Riktigt " Rjukan-väder."
Rjukan är ett litet samhälle i Norge , i Telemark , alldeles i början av Hardangervidda.
Under några år, för länge sedan, när mina barn var små, tillbringade vi alltid några vinterveckor där, på Rjukans Fjällstuga.
Och det var ofta just grått , disigt och kallt trots att vi bodde uppe på fjället.

Rjukan blev "berömt" under andra världskriget eftersom norska motståndsmän förhindrade tyskarna från att få tillgång till tungvattenfabriken. Tyskarna skulle använda vattnet för att tillverka atombomber.

Så varje sportlovsvecka visades filmen : "Hjältarna från Telemark"....den norska versionen.
Det finns en amerikansk version också,  från 1965, med Kirk Douglas i huvudrollen.
Mina barn ( nu i 40- årsåldern) har försökt förklara för sina barn hur spännande den filmen är .....men tyvärr mina barnbarn har aldrig riktigt förstått det.
Mina barn däremot, som såg den en gång om året från 8-årsåldern , tycker fortfarande den är spännande....( säger dom i alla fall - kanske för att jag skall bli glad  för att jag gett dom en sådan innehållsrik barndom...(?)

Det är något annat också som är väldigt speciellt med Rjukans samhälle. Det ligger nere i en dalgång, omgivet av höga berg. Det gör att solen försvinner i oktober och "lyser med sin frånvaro" tills fram i mars.....
Fattar ni.....Befolkningen i byn ser inte solen på 6 månader. När sedan solen fram i mars letar sig över bergskanten firar man med en stor "solfest".

Och vad skall jag nu dra för slutsats av detta .........?
Kanske att idag är det en väldigt grå, disig och kall dag i Torestorp.......
Men det är synd att inte klaga för det finns alltid någon som har det värre..........
Om inte annat barnen i Afrika och dom som bor i Rjukan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar