onsdag 16 februari 2011

Hälsa genom vatten................

Idag har jag varit i simhallen och simmat 600 meter......Det gick bra trots att det var sportlov och mycket barn i simhallen.......Det är faktiskt väldigt skönt att simma.....Att min träningsintresserade son faller i trans när hans mamma gör sådana här träningspass gör ju inte saken sämre.......Då känner jag ju mig extra duktig.

Det var på semestern i januari, på Madeira jag "kom på" hur skönt det är att simma........Det är väldigt avkopplande att simma i sin egen takt och ändå känna att det gör gott för kroppen. Vi hade en inomhuspool på Madeira med 25 gradigt vatten och eftersom vädret inte var soligt alla dagar simmade vi där några förmiddagar. Och det var väldigt skönt.

Jag har precis läst  boken "våga drömma" av Eva-Maria Klingvall. Hon föddes utan armar och med bara ett normalt ben. Men hon fick lära sig att ta vara på sina möjligheter. Hon beskriver hur hon första gången ställer sig på ett ben på den svajande trampolinen och hur det kändes. Hon konstaterar också efter att ha fått stå på prispallen några år senare att om man inte vågar ta risker uppnår man ingenting.
Hon har vunnit tävlingar i Paralympics , hon turnerar världen över  med sin sång, hon målar tavlor med munnen....hon föreläser och hon skriver böcker.

I hennes bok finns också en söt historia om en äldre dam som kommer fram till henne efter att hon sjungit på en konsert: -" Tänk att du kan sjunga så bra fast du inte har några armar."
Då tänkte hon svara syrligt: " Ja , tänk då vad bra jag hade sjungit med armar...."

Boken gör att man verkligen tänker till på hur olika förutsättningar vi människor har i våra liv och hur olika vi hanterar våra hinder och möjligheter.......

"Det är inte hur man har det - utan hur man tar det" - som dom klämkäcka ledarskapscoacherna brukade säga.......på den tiden man måste arbeta för att försörja sig...........

Man får tacka för pensionssystemet även om man får betala straffskatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar