onsdag 27 juni 2012

Främlingshat.........

Borås tidning försökte få i gång en debatt om främlingshatet i förra veckan.
Man blev tvingad att avbryta efter några dagar eftersom folk visade sig så hatiska och rent ut sagt oförskämda att nivån på debatten fördes på väldigt låg nivå......

Skrämmande!

Jag som har ett "konstigt" efternamn har ju också råkat illa ut ibland.
Men jag är född "Jönsson" och det skall erkännas att det efternamnet skämdes jag för när jag var liten.

Jag jobbade ju som chef på Försäkringskassan i många år och där fick man ju höra både det ena och det andra av sina "kunder".
En mycket missnöjd man skrek i telefonen till mig: "- Och Kopacsi - vad kommer du ifrån egentligen!!!!!!"
Jag svarade helt sanningsenligt : "-Hisingen. Hur så?"

En annan rolig (??) episod.
Jag jobbade på Försäkringskassan i Mölndal. Vi hade en anställd vikarie , Madonna" en vacker, ung, färgad flicka. Hon gick ofta barfota sommartid.
En äldre herre hade varit inne på kassan och retat upp sig på detta.
Han gick hem och ringde upp min kollega som svarade: "Ulla-Britt Santala - vad kan jag hjälpa till med?"
Han talade om hur upprörande det var att en barfota neger kunde få jobba på en myndighet och avslutade med att säga - Och vad hette du sa du?
- Santala.
Han stönade tungt. -"Kan jag få prata med din chef?"

Jag tog över telefonluren och sa: " Kopacsi".

Han lade på luren!  Skönt! Sådana inskränkta människor skall man inte lyssna på för länge- vare sig man heter Jönsson eller Kopacsi!!



 Det tycker jag - och det står jag för!       
Länge leve mångfalden!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar