tisdag 3 april 2012

Viktigt? Riktigt?

Nu för tiden skall man ju hålla sig med coach....
- livscoach
- jobbcoach
- träningscoach

...osv.....Man blir lite trött på detta och kan känna att det är överdrivet.

Men ibland så får man höra något bra som man tar till sig.
På radio Göteborg hörde jag för någon vecka sedan en "livscoach" som hade tips om hur man skall undvika att "gå i väggen" och hur man slutar att reta upp sig på obetydliga saker.....

Han sa så här: " När du känner att du går i taket - blir upprörd och trött - tänk på de här 4 ledorden:"

* Riktigt ?
* Viktigt ?
* Nu ?
* Du ?

Han menade så här: När du hör något som upprör dig - tänk så här:

* Riktigt ?          Är det sant det jag hör?
* Viktigt ?          Är det verkligen viktigt för mig?
* Nu  ?               Måste jag agera nu , direkt? Kanske jag kan avvakta`?
* Du ?                Måste JAG göra något? Är det mitt problem?

Kloka ord tycker jag. Eftersom jag är en impulsiv person skall jag försöka tänka så här innan jag "går igång" och retar upp mig eller agerar i onödan........


2 kommentarer:

  1. Vilket bra tips Siv... det här ska jag också ta med mig så slipper man kanske slösa energi på onödiga saker. Hoppas allt är bra med dig. Kram anna.

    SvaraRadera
  2. Hej Anna!
    Det är jättebra med mig........Har fullt upp som pensionär.....men det är ju bara positivt....

    Jag tyckte också dessa råden var skitbra....Har redan tänkt så vid några tillfällen och man kommer faktiskt på att vissa sakar skall man strunta i......Ha det bra! Kram!

    SvaraRadera