tisdag 13 december 2011

Lucia........

........var ett helgon från Syracusa på Sicilen.

Därför skall jag idag berätta om en resa till Syracusa som vi gjorde för ett antal år sedan.

Det var på våren och vi var på Sicilien på semester. Jag har alltid varit nyfiken och tyckte naturligtvis att man inte kunde besöka Sicilien utan att ha besökt Lucias födelsestad, Syracusa.
Vi bestämde oss för att åka tåg dit.
Tågbiljetterna köpte vi dagen innan och dom var ganska dyra.
Tåget avgick tidigt på morgon.Vi hade matsäck med oss, som vi skulle avnjuta på tåget samtidigt som vi skulle njuta av det vackra landskapet.

Efter någon timma dök konduktören upp; en bister herre som bara pratade italienska.  Han tittade på våra tågbiljetter och sa: " Non valido!!"
Vi pratar inte italienska , men efter en stund  och med hjälp av teckenspråket förstod vi att våra biljetter inte var giltiga för att vi inte stämplat dem på tågstationen INNAN vi klev på tåget.
Vi försökte med" Vi är turister - vi förstod inte det..."  Men han var stenhård - No valido = dom gäller inte - ni måste köpa nya!!

Vi höll på en stund och dividerade utan någon framgång.Jag hade bestämt mig - jag tänkte verkligen inte köpa nya , dyra biljetter på grund av en grinig konduktör.
Så till slut flög "fan" i mig: Vi hade precis varit på Stadsteatern i Göteborg och sett Dario Fo:s pjäs: " Vi betalar inte"  eller som den hette på orginalspråket (italienska) : "Non si paga".
Så jag spände ögonen i gubben och ropade: "NON SI PAGA!!"

Och den bistre lille herren tittade förskräckt på mig, log och gick!

Hahaha....Där ser man så viktigt det är att vara lite kulturell!  ..Och enveten....




Efter det firar jag inte "bara" lucia
13 december varje år....

...utan jag firar mina briljanta språkkunskaper och min klokskap.........

Att jag dessutom lärde en grinig italiensk statstjänsteman
att turister  inte är att leka med........det var extra bonus!

Och detta är faktiskt en väldigt rolig, sann historia hämtad
direkt ur just vårt liv..........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar