tisdag 27 december 2011

Bandy

I går var det annandagsderby på Heden i Göteborg.
Gais mötte IFK Kungälv.

Jag måste erkänna att jag är ganska trött på att höra om Gais Bandy......När man som jag lyssnar på Radio Göteborg , så har man hört till förbannelse hur märkvärdigt det är med Gais bandy och bandybanan vid Heden.

Att isen på Heden är under all kritik,  i vårt klimat, och att vaktmästaren där inte lyckas hålla isen på acceptabel nivå , pratar man inte lika ofta om........Eller att skattebetalarna i Göteborg får betala 20.000:-/dygn för att hålla  kylaggregaten igång..........(Tur man inte är skattebetalare där.....)

Men, som sagt, igår var det derby........Och det pumpades och pumpades.......
Matchen gick i TV 4 , så naturligtvis satt jag bänkad framför TV:n.........Mina barn och barnbarn var på plats på Heden.

De två personer som skull kommentera matchen var totalt okunniga om ämnet och framförallt om lagen och spelarna.........Det var inte mycket dom visste....Jo, dom visste att isen var jättebra ( trots att man såg att det låg minst 1 decimeter vatten och den såg jättemjuk ut), dom visste att en Myren i Gais - han var bra! Och så var det någon som var någons storebror.....vojne,vojne......

Dom visste INTE att Tommy Österberg som tränar IFK Kungälv också tränar Finlands landslag i bandy och att flera av de finnar som spelar i IFK Kungälv också är finska landslagsmän.......Dom kommenterade inga inbyten. Så när Axel Ekholm 16 år och Andreas Berggren 17 år (mitt barnbarn) byttes in i matchen på slutet , så var det något svammel om juniorer som skulle luftas.....Tråkigt att dom inte kunde kommentera att Tommy Österberg ger dessa två  ungdomar chansen att ingå i A-lagstruppen.......(och få lite matchtid, när situationen så tillåter).

När Gais låg under med 2-0 i halvlek skyllde kommentatorerna på att Gais haft motvind i första halvlek....så bara Myren fick en chans och Kungälv fick motvind , så skulle Gais vinna......

Så att Kungälv sopade till Gais med 6 -1 kändes underbart!!!!!!

Så Gais Bandy ....släng er i väggen! Eller försök åtminstone att hålla diskussionerna om ert bandylag på en normal nivå - DÅ kanske vi bandyälskare kan ge er respekt!

På trettondagen - 6 januari 2012 gästar Gais Skarpe Nord och Kungälv för returmöte!
Det skall bli spånnande!!

I GP kunde man sedan läsa: "Publikrekord på Heden". Sist i artikeln hittade man resultatet : Kungälv vann med 6 -1.

Man kan bli ganska trött........Det måste vara svårt med så stort nederlag för alla lokalpatrioter.......
Och jag blir så engagerad och hetsar upp mig....Det är nog bra för mitt låga blodtryck!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar