tisdag 29 november 2011

När stormen bedarrat........

Vi vaknade igår morse i kolmörker..........fortfarande strömavbrott. PUH!
Maken åkte till jobbet . Jag lyssnade på transistorradion, tände levande ljus och läste Ingela Agardhs bok: " Den största nyheten" i sken av en pannlampa.
En läsvärd och tänkvärd bok!
Hon beskriver hur hon mötte Gud och hur det var att få sitt tredje cancerbesked.
Hon skriver naturligtvis också om sitt jobb som reporter och nyhetsankare på TV.
Hon skriver bland annat: "Livet är ingen tävling där den som lever längst vinner." Tänkvärda ord.

Jag blev väldigt kaffesugen och lyckades få till lite "fesljummet" vatten på braskaminen som jag blandade snabbkaffe i. Inte speciellt upphetsande - men det smakade "lite" som en kopp kaffe.......( i krig och nödår duger det mesta...)

Jag åkte vid 10-tiden in till gymmet i Torestorp för att träna, tog med mig snabbkaffet och tänkte att då skall jag börja med en härlig, rykande varm kopp kaffe.
Gymmet var stängt på grund av strömavbrott!! Vojne,vojne.......

 Hem igen.....Men det var inte speciellt mysigt hemma i halvmörkret.

Jag bestämde mig därför att åka in till Skene -förhoppningsvis var det inte strömlöst där..........

Jag shoppade först lite - sedan gick jag på lokal och drack en härlig kopp kaffe och åt en riktigt go kaka.
Sällan har kaffe smakat bättre!!

Gick sedan till badhuset och mådde bra i varmvattenbassängen någon timme.

 Maken kom hem vid 18-tiden från jobbet med kinesmat , som vi åt i stearinljusens sken.

Nästan samtidigt kom det två herrar från Vattenfall, som irrade runt i mörkret med ficklampor och kollade elledningar och stolpar runt vårt hus.

Efter en stund hittade dom felet i "vår" elstolpe. En av herrarna klättrade upp och knöt ihop två trådar som blåst sönder i stormen ....och plötsligt: Vi hade ljus i hela huset! Allt fungerade!  Härligt!

Det var två dalmasar som åkt ner för att hjälpa Vattenfall med ledningsarbete efter söndagens storm.

Även om jag är ganska trött på Vattenfall över deras vinster/luftledningar måste jag erkänna att jag är imponerad av den hjälp vi fick så snabbt. Det var många strömlösa hushåll i vårt område.
TACK Vattenfall - och framför allt Tack till de herrar som i mörkret lyckades fixa fram ström till oss!




Livet blir lite enklara när man har fungerande telefoni,
vatten, kyla i frys och kylskåp,
spis som fungerar och framförallt ljus........

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar