torsdag 6 oktober 2011

En gång var jag nästan i Kenya........

.....får jag skriva i mina memoarer.

Redan i maj  bokade vi en safari-resa till Kenya som skulle äga rum i början av nästa år.

Man behöver ju en massa vaccinationer för att åka till Afrika.
Så igår besökte jag min vaccinationscentral för att lägga upp en planering och ta reda på exakt mot vad och när jag skulle vaccinera mig. Jag har läst en del på nätet och kände mig ganska initierad.

Så döm om min förvåning när sköterskan informerad mig om att man inte tillrådde en person över 60 år att vaccinera sig mot "gula febern".
Det är risk för allvarliga komplikationer , dvs alla inre organ riskeras att slås ut.....
Gula febern är en allvarlig sjukdom som sprids via myggor.....

Mina alternativ var således:
1/ Vaccinera dig och riskera komplikationer i form av njursvikt och leversvikt som kan leda till döden.
2/ Vaccinera dig inte och riskera att du får gula febern och dör.

Det är ju som att välja mellan pest och kolera!

Gissa vad jag valde???

Jag avbokade och beställde en resa till Thailand istället....!



En gång var jag nästan på safari i Kenya..........
Bara så ni vet..............

2 kommentarer:

  1. Mitt tips är att åka till Sydafrika där ni kan njuta av hav, vin, god mat och safari utan att behöva ta vaccin mot gula febern. Ett underbart resmål... och då kan ju memoarerna fortfarande heta som ovan :) kram

    SvaraRadera
  2. Tack Anna för tipset!
    Vi har pratat om Sydafrika - får titta närmare på det....Verkar väldigt intressant........Kram!!!

    SvaraRadera