fredag 9 november 2012

Hundskola

En människa i grannskapet har skaffat hund.
Och inte vilken hund som helst.
En valp, ouppfostrad och helförryckt.

Och det blir ju änu värre av att människan inte har det minsta pli på hunden och inte har den kopplad.

Förra veckan blev jag anfallen av hunden i min egen trädgård när människan var ute och gick med hunden - okopplad.

I söndags hade vi gäster och skulle ut och rasta deras lilla hund. Vi gick förbi på vägen en bit från valpens hus. Hon kom galopperande som ett jehu. Vi hade en hundpromenad på 1, 5 timmar med valpen hoppandes på oss och dregglandes. Inget halsband - inget telefonnummer att ringa...och helt meningslöst att säga  "-gå hem med dig!"
Väl hemma tog jag reda på människans telefonnummer - ringde och frågade om hon inte saknat sin hund på 1,5 timme. Det hade hon INTE....Hon hade varit iväg och handlat och maken såg på fotboll på TV......

Till  saken hör också att hunden höll på att bli påkörd av bilar vid 4 tillfällen , då den ställde sig mitt i vägen så fort ett fordon närmade sig.....

Jag hörde igår av en granne att människan lärt henne hur hon skulle bete sig när hon gick på vägen och valpen kom galopperande......
Hon skulle ställa sig stadigt med benen isär , så att hon inte föll ( det är en stor hund a la ST Bernhard-typ)
Hon skulle stoppa händerna i kappfickorna och vända bort ansiktet.......

Det kallar jag HUNDSKOLA......att istället för att lära hunden vett - så lär man folk hur dom skall bete sig vid angrepp av sin helförryckta hund........

Ibland önskar man att det fanns "hundkörkort"  dvs att inte vilka idioter som helst fick bli hundägare!


Säkert en jättefin och lugn hund med rätt ägare.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar